sobota, 23 kwietnia 2016

Topinambur


Niedawno zostałam przez Anię - przyszłego chirurga w mundurze ;) - obdarowana pięknymi bulwami, czyli słonecznikiem bulwiastym. Tak się złożyło, że kilka dni wcześniej wzbogaciłam Wsiową Bibliotekę o przepisy z lat 50-60-tych zeszłego wieku na surówki i sałatki. Zdobyłam tym samym dwa przepisy na proste i "czyste" smakowo sałatki z bulwami, jedną "polską" i jedną "francuską". Nie zastanawiając się długo przystąpiłam do przyrządzania dania, które okazało się szybkie w przygotowaniu, proste, smaczne i bardzo tanie, czyli całkiem wsiowe :)




Sałatka "francuska"

0,5 kg bulw, 1 cebula, 3 łyżki oliwy lub dobrego oleju (ja użyłam oleju z lepiężnika różowego), sok z cytryny lub domowy ocet (użyłam soku z cytryny o octu z lepiężnika), 2-3 łyżki siekanej zieleniny (mieszanej, np. koperek, szczypiorek, pietruszka lub dzikie zioła mogące zastąpić zieleninę, jak babka, czosnaczek, krwawnik), sól, biały pieprz, cukier

Bulwy obgotować w skórkach, półtwarde obrać ze skórki, pokroić w plasterki i wymieszać z posiekaną cebulą i ziołami. Doprawić solą, białym pieprzem, cukrem, sokiem z cytryny i olejem. Odstawić na pół godziny i podać z pieczywem. Najlepiej moim zdaniem smakuje z bagietką.





Sałatka "polska"

0,5 kg bulw, pół cebuli, mały por, kawałek selera, 2 jajka ugotowane na twardo, sos - spora łyżeczka musztardy, pół szklanki śmietany, cukier, sól, pieprz kolorowy, szczypiorek do posypania.

Bulwy ugotować jak poprzednio, podobnie ugotować seler (może być z rosołu), pokroić w plasterki a seler w kostkę. Cebulę i por pokroić w piórka, jajka w drobną kosteczkę. Wszystko razem doprawić i wymieszać. Polać sosem śmietanowym i udekorować siekanym szczypiorkiem.

Z resztek sałatek można przygotować świetny omlet lub tortillę. resztki obsmażamy na dobrym tłuszczu i zalewamy ubitymi jajkami z mąką (omlet) lub rozbełtanymi jajkami z odrobina mleka (tortilla)



Smak topinamburu przywodzi na myśl pestki słonecznika. Przyznam się szczerze, że najsmaczniejsze są bulwy... surowe. Ugotowane, upieczone wiele zyskują po doprawieniu. Nie powiem, żeby wzbudziły mój zachwyt, ale jest to warzywo ciekawe i warto je wypróbować kulinarnie w swojej kuchni :)


Smacznego :)




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz